Alkohol kan hjælpe mod gigt |
Alkohol kan ikke bare lette smerterne fra leddegigt, men tilsyneladende ligefrem reducere sygdommens udvikling.Det viser nye resultater fra Sheffield University, hvor forskerne sammenlignede en gruppe på 873 med leddegigt og 1004 uden sygdommen. Alle blev spurgt om deres alkoholforbrug i måneden op til forsøget, hvorefter der blev taget røntgenbilleder, taget blodprøver og deres led undersøgt af sygeplejersker. På den baggrund kunne forskerne konstatere at de patienter, der havde drukket mest alkohol, havde færrest ledsmerter og hævelser. Røntgenbillederne viste at der var mindre skader på deres led, blodprøverne viste en lavere betændelsestilstand og at de havde færre ledsmerter og hævelser, opdagede forskerne, der endnu ikke forstår hvorfor alkohol har den effekt. ”Der er visse beviser for at alkohol har en dæmpende effekt på immunsystemet, som har indflydelse på hvordan leddegigt udvikler sig,” fortæller undersøgelsens leder Dr. James Maxwell. Undersøgelsen bekræfter tidligere resultater, der har vist at alkohol kan reducere ledsmerter ved leddegigt, men undersøgelsen viste også at afholdsmænd/kvinder havde fire gange større risiko for at udvikle leddegigt end forsøgsdeltagere, der drak mindst ti dage om måneden. Forskerne understreger at resultaterne ikke er en opfordring til nu at starte på at drikke. De pointerer desuden at visse typer af gigtmedicin som Methotrexat kan medføre leverskader, hvis det bruges i sammenhæng med store mængder alkohol. Ingen af deltagerne i den engelske undersøgelse drak i øvrigt mere end ti genstande ugentligt. |
Har du 


