Tilmelding til nyhedsbrev



Tak for din tilmelding.

ADVARSEL

Pas på, hvis du ved en fejltagelse kommer ind på sundhedsnyheder.com. Vi har INTET med den side at gøre og kan på ingen måde stå inde for dens indhold.

Redaktionen

C-vitamin kan redde dig fra hjertestop

C-vitamin fra fødevarer især kan redde dig fra hjertestop.Hjertepatienter, der ikke indtager nok C-vitamin-rige fødevarer har en højere risiko for hjerteproblemer og hjertestop, viser en ny undersøgelse præsenteret på American Heart Association Scientific Sessions 2011.

I forhold til dem der fik meget C-vitamin via maden, havde patienter med hjerteproblemer og et lille C-vitamin indtag 2,4 gange højere niveauer af hsCRP, der er en markør for inflammation og en risikofaktor for hjertesygdom.

Undersøgelsen er den første, der viser, at et lavt C-vitamin-indtag er forbundet med dårligere resultater for patienter med hjertesvigt. Og at C-vitamin dermed kan redde hjertepatienter fra hjertestop.

Undersøgelsens deltagere med lavt C-vitamin indtag og hsCRP over 3 milligram per liter (mg / L) havde også næsten dobbelt så stor risiko for at dø af hjerte-kar-sygdomme eller hjertestop inden for et år.

"Vi opdagede, at et tilstrækkeligt indtag af C-vitamin var forbundet med længere overlevelse hos patienter med hjertesvigt," sagde Eun Kyeung Song, Ph.D., RN, ledende forfatter af undersøgelsen og adjunkt ved Institut for Sygepleje, College of Medicine , på universitetet i Ulsan i Korea.

Den gennemsnitlige alder blandt de 212 patienter i undersøgelsen var 61, og omkring en tredjedel var kvinder. Cirka 45 procent af deltagerne havde moderat til svær hjertesvigt.

Deltagerne afsluttet en fire-dages maddagbog verificeret af en registreret diætist og et program beregnede deres C-vitamin indtag. Blodprøver målte hsCRP.

Forskere opdelte deltagerne i en gruppe med niveauer over 3 mg / L hsCRP og en anden med lavere niveauer. Patienterne blev fulgt i et år for at bestemme længden af ​​tid til deres første besøg på skadestuen på grund af hjerteproblemer eller død.

Efter et års opfølgning, havde 61 patienter (29 procent) kardiale hændelser, som omfattede et skadestue-besøg eller indlæggelse på grund af hjertestop eller hjertedød.

Betændelsestilstande i patienter med hjertesvigt kan være grunden til at C-vitamin-mangel har bidraget til dårligt helbred.

"Et rimeligt indtag af C-vitamin er forbundet med lavere niveauer af højfølsomme C-reaktive proteiner. Dette resulterer i en længere periode uden risiko for hjertestop og overlevelse."

"Kost er den bedste kilde til vitamin C," mener forskerne.

"At spise de anbefalede seks stykker frugt eller grønt om dagen er rigeligt."